( ميم & سي"م" )
م : ليه الاسلام السياسي بيواجهة الحضارة التقدميه اللى احنا في مرحله مهمه منها ؟
س : لان الحضارة دي قايمه علي العلم ، والحريه ، وسلطه الفرد وبالتالى حتبقي مزدهرة لانها بتتجه وبقوه لاتاحتها للعامه OPEN SOURCE
م : مممممم يعني تقصد ان الجماعات البشريه بتقاوم ده عن وعي حقيقي بالفرق الزمني بينهم وبين الحضاره ؟
س : معتقدش بشكل له وعي لانهم مازالوا عايشين في العصور الوسطي فكرياً ، انما اميل انهم بيعملوا ده بشكل غريزي ، للمحافظة علي الموروث الثقافي المتمثل في ما يمتلكونه من مطلق حالياً
م : يعني هما شايفين ازاى عظمة الحضارة الاسلاميه ؟
س : هما مش فاهمين او متناسين ان عظمة الاسلام اللى نفسهم يرجع مبنية بالاساس علي تحمل وقبول الافكار الجديده وبالاخص الثورية
م : مش فاهمة ؟
س : شوفي احنا في مجتمع يفتقد لنقطتين مهمين جدا للمستقبل ، الحكمه والبصيره مع غياب تام للنقاش العقلاني واعتبار اي نوع من النقاش هو نقد بالاساس مع غياب الحجه يتحول النقاش ده لجدل شخصي ويتم تصنيف الانسان وبالتالى تميزه بحجه معرفه التوجه ومن هنا بيتم الاقصاء ، والحكمه هي القدره علي تحديد القضايا الجوهرية الحاسمه في زمانا .
م : مش فاهمه حاجه ؟
س : شوفي ، الناس دي شايفه ان الحكومة الدينيه بوحي الاهي او باتكال الاهي حتقدر تريح الناس من الاختيار وبالاخص في وجود اكتر من نموذج يكسر نمطيه الاختيار بين بديلين للاختيار بين اكتر من نمذجه .
م : تقصد انهم مش فاهمين يعني ايه علم ؟
س : بكل تاكيد العلم بالنسبالهم خادم لجمود النص ، ولازم يعترفوا بان للنص زمنيه ماتنفعش في كل الاوقات وفي كل الاجيال لان النص مربوط بزمن نزوله وطبعا الكلام ده مش حيعجب حد ، فالعلم معرفه منظمه ، واحنا في مجتمعات فاقده تماما للتنظيم لانها مجتمعات غير منضبطه . والعلم يودينا للحكمه والحكمه هي حياه منظمة .
م : افهم منك انك ضد الفوضوي ؟
س : بالعكس يعني اللغه العربيه مثلا كانت لغه منطوقه وبعدين كتبت بغير تنقيط وبعدين تم التنقيط وبعد فتره تم تنظيمها عن طريق النحو وهكذا الفوضوي هي الاساس ، انما وعينا مع الشغف بالفهم بنتحول الفوضوي لعلوم فيها تنظير بقوانين وهكذا فانا مش ضد الفوضوي بالعكس
م : يعني ...؟
س :" مقاطعاً " معلش اضيف حاجه بسيطه ، لكن بأيد برضوا ان الفوضوي المتعمده تحت ظروف معينه وفي وقت معين . يعني تقدري تقولي محاكاه للفوضوي اكنك بتعملى تجربه علميه زي تجربه سيرن كده .
م : مال ده ومال عوده الخلافه والحضاره الاسلاميه العريقة ؟
س : حقولك ابن سينا معروف انه عالم كبير اهو ده مثال حي ان الغزالى كفره ، وده اللي بيتم ان عالم لغوى " دين " يكفر ، عالم " علم " شوفي انهرده ميراث ابن سينا ايه لدي الحضارة التقدميه اللى بنعيشها ، وميراث الغزالى فين في الحضارة الشرقيه الحاليه ايه وانتى تفهمي الفرق . الطبيب ابو بكر الرازى كفره البيروني ، ابن رشد مثلا تم تكفيره تكفير مزدوج من علماء الدين المسلمين والمسيحيين بل واعتبر فكره خطر . المهم يفضل الصراع قائم بين العلماء " علوم الدنيا " ، وعلماء " علوم الاخره " وطبعاً " القصر " انما في اعتقادي ان الحضاره التقدميه حتقلل السلطه الدينيه المركزيه لحساب طوائف اكتر بكتير من الاعداد الموجوده وان الدين مش حيموت ، بس تبقي كارثه لو العالم كله رجع للعصور الوسطي وانا ماظنش الا لو حصلت ازمة عملاقه في الطاقه لان الحاضرة الجايه معتمده اعتماد كلي علي استهلاك قدر اكبر بكتير من الاستهلاك الحالى للطاقه لانها حتعتمد تماما مثلا علي الواقع الافتراضي واستخدامات مابعد المعلوماتيه .
س : لان الحضارة دي قايمه علي العلم ، والحريه ، وسلطه الفرد وبالتالى حتبقي مزدهرة لانها بتتجه وبقوه لاتاحتها للعامه OPEN SOURCE
م : مممممم يعني تقصد ان الجماعات البشريه بتقاوم ده عن وعي حقيقي بالفرق الزمني بينهم وبين الحضاره ؟
س : معتقدش بشكل له وعي لانهم مازالوا عايشين في العصور الوسطي فكرياً ، انما اميل انهم بيعملوا ده بشكل غريزي ، للمحافظة علي الموروث الثقافي المتمثل في ما يمتلكونه من مطلق حالياً
م : يعني هما شايفين ازاى عظمة الحضارة الاسلاميه ؟
س : هما مش فاهمين او متناسين ان عظمة الاسلام اللى نفسهم يرجع مبنية بالاساس علي تحمل وقبول الافكار الجديده وبالاخص الثورية
م : مش فاهمة ؟
س : شوفي احنا في مجتمع يفتقد لنقطتين مهمين جدا للمستقبل ، الحكمه والبصيره مع غياب تام للنقاش العقلاني واعتبار اي نوع من النقاش هو نقد بالاساس مع غياب الحجه يتحول النقاش ده لجدل شخصي ويتم تصنيف الانسان وبالتالى تميزه بحجه معرفه التوجه ومن هنا بيتم الاقصاء ، والحكمه هي القدره علي تحديد القضايا الجوهرية الحاسمه في زمانا .
م : مش فاهمه حاجه ؟
س : شوفي ، الناس دي شايفه ان الحكومة الدينيه بوحي الاهي او باتكال الاهي حتقدر تريح الناس من الاختيار وبالاخص في وجود اكتر من نموذج يكسر نمطيه الاختيار بين بديلين للاختيار بين اكتر من نمذجه .
م : تقصد انهم مش فاهمين يعني ايه علم ؟
س : بكل تاكيد العلم بالنسبالهم خادم لجمود النص ، ولازم يعترفوا بان للنص زمنيه ماتنفعش في كل الاوقات وفي كل الاجيال لان النص مربوط بزمن نزوله وطبعا الكلام ده مش حيعجب حد ، فالعلم معرفه منظمه ، واحنا في مجتمعات فاقده تماما للتنظيم لانها مجتمعات غير منضبطه . والعلم يودينا للحكمه والحكمه هي حياه منظمة .
م : افهم منك انك ضد الفوضوي ؟
س : بالعكس يعني اللغه العربيه مثلا كانت لغه منطوقه وبعدين كتبت بغير تنقيط وبعدين تم التنقيط وبعد فتره تم تنظيمها عن طريق النحو وهكذا الفوضوي هي الاساس ، انما وعينا مع الشغف بالفهم بنتحول الفوضوي لعلوم فيها تنظير بقوانين وهكذا فانا مش ضد الفوضوي بالعكس
م : يعني ...؟
س :" مقاطعاً " معلش اضيف حاجه بسيطه ، لكن بأيد برضوا ان الفوضوي المتعمده تحت ظروف معينه وفي وقت معين . يعني تقدري تقولي محاكاه للفوضوي اكنك بتعملى تجربه علميه زي تجربه سيرن كده .
م : مال ده ومال عوده الخلافه والحضاره الاسلاميه العريقة ؟
س : حقولك ابن سينا معروف انه عالم كبير اهو ده مثال حي ان الغزالى كفره ، وده اللي بيتم ان عالم لغوى " دين " يكفر ، عالم " علم " شوفي انهرده ميراث ابن سينا ايه لدي الحضارة التقدميه اللى بنعيشها ، وميراث الغزالى فين في الحضارة الشرقيه الحاليه ايه وانتى تفهمي الفرق . الطبيب ابو بكر الرازى كفره البيروني ، ابن رشد مثلا تم تكفيره تكفير مزدوج من علماء الدين المسلمين والمسيحيين بل واعتبر فكره خطر . المهم يفضل الصراع قائم بين العلماء " علوم الدنيا " ، وعلماء " علوم الاخره " وطبعاً " القصر " انما في اعتقادي ان الحضاره التقدميه حتقلل السلطه الدينيه المركزيه لحساب طوائف اكتر بكتير من الاعداد الموجوده وان الدين مش حيموت ، بس تبقي كارثه لو العالم كله رجع للعصور الوسطي وانا ماظنش الا لو حصلت ازمة عملاقه في الطاقه لان الحاضرة الجايه معتمده اعتماد كلي علي استهلاك قدر اكبر بكتير من الاستهلاك الحالى للطاقه لانها حتعتمد تماما مثلا علي الواقع الافتراضي واستخدامات مابعد المعلوماتيه .
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق